måndag 18 april 2011

Konsten att angöra en kofångare

Så... Hur börjar man det här då för att få det i kronologisk ordning? Vi gör ett försök.
Jag kom inte ihåg när exakt jag lämnade in min bil på Mekonomens bilverkstad i Åkersberga. Men jag ska försöka göra ett tidsschema och förklara alla turer. Varför då? Jo för att det är så bisarrt och tragiskt och roligt på samma gång.

ca 2,5 månader sedan.
Emma, min fru, åker iväg med bilen och gör en besiktning. Hon får där veta att det måste bytas styrleder och stötdämpare. Att lyktorna pekar ner i marken för mycket och att det är lite rost som måste åtgärdas.
Vi tänker att, jaja, det är bara att lämna in den då.
Sedan strax efter så körde en tant in i Emma bakifrån och smulade sönder vår kofångare bak. Jag insåg när jag såg skadan att det här kommer aldrig att gå genom på Bilprovningen. Emma anmäler skadan till vårt försäkringsbolag Folksam.
Så det var bara att åka iväg med den till Mekonomen och lämna in bilen.

Det är nu det börjar... Håll i er....

Tommy på verkstaden (Ja, Tommy... jag vet.. ett Y-barn..) sa att han skulle ha tid att titta på den i slutet på veckan. På tisdagen veckan efter ringer jag. Hans receptionist (vi kallar henne Karin för jag kommer inte ihåg vad hon heter) svarar:
"Tommy står lite dumt till, men jag hälsar att han ringer dig." På onsdagskväll ringer jag upp. Tommy svarar: "Jo, nu har jag tittat på den."
Han gav mig en prisuppgift som inte var allt för blodig. Det skulle gå på 4600 kr. Jag skulle få 600 kr rabatt för att han hade varit så långsam att laga den förra gången jag hade den inne för bromsrörsbyte m.m.
Sen går det en vecka... Ingenting...
Jag ringer upp. Hans receptionist svarar:
"Tommy står lite dumt till, men jag hälsar att han ringer dig."
Dagen efter ringer jag igen. För tro inte att han ringt upp mig..
"Jag har faxat in till försäkringsbolaget om er kofångare. Jag väntar på svar på offerten. Det borde vara klart på måndag eller tisdag. Jag hör av mig".. Jo visst.. KYSS MIG!

Mitten av veckan efter ringer JAG upp igen. 
Hans receptionist svarar: 
"Tommy står lite dumt till, men jag hälsar att han ringer dig."
Dagen efter ringer JAG upp igen. Inget svar... Talar in på svararen.. Han ringer upp klockan 19 på kvällen.
"Jag har inte fått svar från Folksam. De är hopplösa!"

Detta pågår i en vecka till. Tillslut tröttnar jag och ringer upp Folksam. De har inte ens fått in en offert!
Jag ringer tillbaka till Tommy...
Jag ringer upp. Hans receptionist svarar: 
"Tommy står lite dumt till, men jag hälsar att han ringer dig."
Dagen efter.. JAG ringer upp.. Tommy: 
"Va? Har de inte fått in offerten? Okej. Jag ska undersöka saken."

En vecka till....
Jag ringer tillbaka till Tommy...
Jag ringer upp. Hans receptionist svarar: 
"Tommy står lite dumt till, men jag hälsar att han ringer dig."
Dagen efter.. JAG ringer upp.. Tommy: 
"Jag har bytt till IP-telefoni och den pallade inte med fax. Jag har bytt fax nu."

En vecka till...
Jag ringer tillbaka till Tommy...
Jag ringer upp. Hans receptionist svarar: 
"Tommy står lite dumt till, men jag hälsar att han ringer dig."
Dagen efter.. JAG ringer upp.. Tommy: 

"Nu har jag skickat in offerten med vanlig post. Så jag är säker på att den kommer fram. Men jag har i alla fall beställt en kofångare på skroten."
Inte vår bil, men det är så jag känner mig...

VAD I HELVETE!!!!!

En vecka till...

Jag ringer tillbaka till Tommy...
Jag ringer upp. Hans receptionist svarar: 
"Tommy står lite dumt till, men jag hälsar att han ringer dig."
Dagen efter.. JAG ringer upp.. Inget svar... Dagen efter igen.. Nu Tommy:
"De har fått offerten så nu ska den väl vara klar om några dagar. Jag ringer upp när det är klart... 
Helvete heller!

En vecka till...
Jag ÅKER ner till Tommy...
Tommy: 

"Vi smacka på den där kofångaren och upptäckte att det var fel färg på den! Vi slet ner den och har skickat den på omlackning. Det borde vara klart på måndag.

En vecka till...
Jag ringer tillbaka till Tommy...
Jag ringer upp. Hans receptionist svarar: 
"Tommy står lite dumt till, men jag hälsar att han ringer dig."
Dagen efter.. JAG ringer upp.. Inget svar... Dagen efter igen.. Nu Tommy:
"De lackade om den, men den blev helt knottrig och det hade skurit sig i lacken. Det blir så ibland med de nya färgerna när allt måste vara miljövänligt.. Ny lag.."


En vecka till...
Jag ringer tillbaka till Tommy...
Jag ringer upp. Hans receptionist svarar: 
"Tommy står lite dumt till, men jag hälsar att han ringer dig."
Dagen efter.. JAG ringer upp.. Inget svar... Dagen efter igen.. Nu Tommy:
"Jag får inte tag i killen på lackfirman. Jag åker över och hämtar kofångaren från hans verkstad på Lidingö. Du måste få din bil nu...

NO SHIT!?!?!?!?!??!?!

Dagen efter... JAG får ringa igen...
"Tommy står lite dumt till, men jag hälsar att han ringer dig."
agen efter.. JAG ringer upp.. Inget svar... Dagen efter igen.. Nu Tommy:
"Kofångaren har smält i lacken.. Så den har vi kastat... Nu har jag beställt en ny åt dig. Den är grundlackad i alla fall så nu ska det gå fortare."

En vecka till...
Jag ringer tillbaka till Tommy...
Jag ringer upp. Hans receptionist svarar: 
"Tommy står lite dumt till, men jag hälsar att han ringer dig."
Dagen efter.. JAG ringer upp.. Inget svar... Dagen efter igen.. Nu Jag:
"Du vet att det inte är någon idé att du besiktar den åt oss, eftersom det är vinterdäck på den och den tiden har gått ut nu.."
Tommy: "har du några hjul som jag kan hämta? Så slår jag på dom och besiktar bilen på Carspect?"

DU SKA FAN GE OSS HJUL VID DET HÄR LAGET!!!!

Jag: "Nej, vi har lixom inte haft någon bil att köpa några med!!!!!!"
Tommy: "Jag har nya för 700 kr styck"

En vecka till..... Nu är det måndag.. Den nya kofångaren har INTE blivit klar än och jag ska höra av mig imorrn igen...

Jag måste lägga till här att jag åkte ner en gång till under denna resa och knackade på.. Men jag kom inte ihåg i vilken av turerna. Jag har ringt otaliga gånger utan svar.. Räknade här bara med en bråkdel av gångerna....

Mekonomen?... Jora... Om du inte har behov av en bil.
Mekonomen?... Jora... För dig som gillar promenader.
Mekonomen?... Jora... För dig som har tålamod.
Mekonomen?... Jora... För dig som gillar telefonsvarare.
Mekonomen?... Jora... För dig som gillar att bli ignorerad.


4 kommentarer:

  1. Konstigt det där, har du kommit i onåd på något sätt.Jag och flera jag känner lämnar våra bilar hos dom och det har fungerat riktigt bra, har bara hört possitivt förut.

    SvaraRadera
  2. Han har alltid varit trevlig. Han har alltid varit ärlig, vad jag kan se iaf. Han har erkänt när han glömt saker m.m. Så jag tror egentligen bara att jag haft sjukt otur.
    Det som dock stör mig är att nu har det gått så långt att hade jag varit han hade jag fan betalt en hyrbil åt oss...

    SvaraRadera
  3. låter som långvården har man kommit in kommer du aldrig ut

    SvaraRadera
  4. Typ så... Men till slut kom bilen ut och jag fick rejält med rabatt.. Nu har jag köpt en ny bil dock...;)

    SvaraRadera