onsdag 27 april 2011

Jobbigt att jobba?

Jag slutar aldrig att häpna över tjänstemäns flathet och lathet.

I Stockholm har en familj varit tvungen att tacka ja till ett dagis som jobbar med Applied Scholastics som pedagogik. Det är en metod som Hubbard utvecklat. Det är alltså samme man som hitta på Scientologin.
Sen har de inte kollat upp vad det är för någon metod. Det fick föräldrarna själva ta reda på. Det hela går  att läsa på DN.se


Jag blir bara så trött på byråkrat-tjänstemans-idioter som jobbar med att handlägga om människors liv och inte bryr sig om att föja upp vad det är de håller på med!


"Vi tvingar ditt barn gå i en förskola som har en pedagogik och metod som kan strida fullständigt med din övertygelse, men eftersom du är en svenne som lärt sig att det är fult att bråka, så får du allt lämna in ditt barn där varje dag i 5 år." 


Det hade inte hänt om det var en muslimsk familj och den enda lediga platsen var på ett dagis driven av Pingstkyrkan.
Det hade aldrig hänt om det var en kristen-ortodox familj från Bosnien och den enda lediga platsen var på ett dagis med Montisori. Jag vägrar tro det. 


Vad är det som är så svårt att slå lite på internet och se vad det är för metoder som används i de förskolor man har i sin kommun?
Sen är det väldigt intressant hur man inte kan garantera barn platser trots garantitider. Vad är problemet!?  Ekonomi? I helvete heller. Det handlar bara om att man sänker skatten hela tiden och försöker driva sin kommun med med en budget på miniminivå. Så när det kommer oförutsedda händelser som att någon faktiskt flyttar in i kommunen med barn eller skaffar helt enkelt barn... Ja då blir man helt stel och det händer ingenting..
Det finns inget sätt att straffa kommunen heller. 
"Garantitiden kan ha gått ut. Ge mig en plats."
"Det finns inga"
Sen händer ingenting....
Jag har ett lagförslag från regeringen. Om man inte uppfyller kraven ska man straffkommenderas till barnskötare tills problemet är löst...


Samma sak är det med garantitider i sjukvårdsköerna. 
Sjukhusen måste nämligen budgetera för ett visst antal höftoperationer, för att ta ett exempel. Så får de pengar av Landstinget för det. Om det då dyker upp oförutsedda händelser och det blir fler operationer än beräknat. Ja då måste sjukhuset bekosta detta själv. Märkligt system Det som händer då är ju att sjukhuset drar på operationen så att det hinner bli ett nytt år...


Har du inte fixat garantitiden? Fram med höften så drar jag en hammare i höftkulan och tuggar på din näsa tills problemet är löst. 


suck och stöööön....


Jag känner fortfarande att jag behöver göra ett lite roligare inlägg nu, men jag blir bara så.... engagerad.. Kan inte låta bli... 
  



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar