torsdag 26 maj 2011

Medbestämmande, i mitt arsle!

Detta inlägg, och allt annat på denna blog är mina egna åsikter och alltså inte mina som anställd av Österåkers kommun. Jag måste göra det klart innan ni läser vidare.

Österåkers kommun ska satsa på kultur. Det är ju bra. Det är faktiskt väldigt bra. Så det jag har svårt för är hur man gör det på. Att politikerna inte har en aning om vad de beslutar om är inget nytt. Så är det och så har det alltid varit och kommer alltid vara. Vi kan inte begära att man som fritidspolitiker eller ens yrkespolitiker kan allt om allt. Det är det de har experter till...

Men vad som händer här i mitt lilla fina Österåker är att politikerna lyssnar på extremt få experter. Långt ifrån alla får komma till tals i alla frågor som berör dem i deras verksamhet. Allt från ideella föreningar och kommunens egna verksamheter.

På ett möte för några månader sedan satt jag, som ledare för Bergagårdens Teater, representanter från Club 96, Åkersberga Revyn, Danshuset, Elisabeth Gunnars (kommunalråd), Carl-Oscar Thörnros (Kulturstrateg), Fridde (Vaktis på Berga Teater) och någon jag gissar var arkitekt.
Mötet gick ut på att berätta om de planerade ombyggnaden av Berga Teater och vad som kommer hända i de närliggande husen. Kommunen ville ha input från de som verkar på teatern mest. Vi alla var glada för chansen, eftersom vi inte fick den förra gången den byggdes om.
Det kom fram massa förslag och tyckanden från föreningarna. Bland annat var det ingen, jag upprepar ingen, som ansåg att det var den bästa av idéer att bygga läktare i salongen. Att göra fler loger var bra, men läget de skulle ligga på gjorde att det skulle bli extremt trångt vid garderob och biljettlucka... Ny teknik var det ingen som var emot...
Idéer som kom fram var att strunta i läktare, eftersom det låser upp halva salongen, och bygga ut den redan trånga foajén, som med nya ritningen skulle bli ännu trängre...
Jag som representant för Bergagårdens Teater hade inte så mycket att komma med då fler förråd, fler loger bara är bra för min verksamhet. Jag såg heller inget fel i en läktare för min verksamhet, annat än att publiken kommer längre från scenen och att man ser hur ful scengolvet är.. Så jag sa inte så mycket på mötet. Jag ville hellre prata hyressättningar, men det fick jag nobben på och blev nedtryckt hårt i skorna när jag tog upp. Det var inte därför de satt på detta möte. Fel forum, Magnus. Fy på dig!

Lyssnade man på föreningarna? Ja, kanske.. Vad vet jag? Det jag vet är att inga av dessa idéer och tankar har tagits tillvara. Det ser jag när jag läser Kommunfullmäktiges beslut i frågan som godkänt detta bygge. Med ritningar och allt.. Det ser precis ut som på mötet jag var med på.
Sedan ser jag även att det är motstridiga uppgifter. I propositionen man tagit ställning till finns siffran 10 miljoner för kostnader. I beslutet från KF är siffran 6 miljoner... ?......

Det hela känns som politikerna (Läs Elisabeth Gunnars) har lyssnat på en enda person i denna fråga. Vår Kulturstrateg... Han är inte tappad bakom en vagn. Han har sysslat med kultur i princip hela sitt liv. Men varför han snöat in på en läktare fattar jag inte, när ingen av föreningarna begärt det.. vad jag vet. Det föreningarna vill ha är en foajé byggt för att ta emot 250 pers och inte ca 100 som nu...

Sen har han en snedvriden bild av vad vi gör med vår tid på Berga Teater. Han verkar tro att vi spenderar tiden med att bygga dekor och dricka öl?
Som Nils Hagbard, Club-96 påpekar i sin insändare i Kanalen, så hade Åkersberga Revyn 10 vardagar på sig att färdigställa sin föreställning. Club-96 hade 14 dagar, men var inte där på dagtid, alltså var det ledigt många timmar dessa dagar.
En uppsättning med Bergagårdens Teater brukar bestå av 5-7 repdagar. Alltså ÄNNU mindre än revyföreningarna. När jag gjorde Tomten Är Far Till Alla Barnen i höstas så gjorde jag just det som är tanken; Bygg dekoren på annan ort och sätt i hop den på plats. Ändå fick jag stark kritik för att jag spenderade för mycket byggtid på teatern. Jag byggde i ca 3 dagar. Under alla repdagar kunde vem som helst nyttja teatern på dagtid och göra i stort sätt vad de ville trots dekoren. Vi och Club-96 delade med varandra under denna tid. De kunde genomföra sin revy trots mitt jättebygge.

Jag vet inte hur det är tänkt? Att det kostar lika mycket att vara på teatern på dagen, kvällen och natten? Det är absurt. Det går nämligen inte att sätta ljus tex när det är fullt med rep på scen. Det måste vara tomt och släkt på teatern då. Så då sker det när alla andra har gått hem.
Så för att jag och min ljustekniker sitter själva kl. 03 på natten och jobbar på teatern kostar lika mycket i timmen som när det är fullt kör med 240 pers i publiken och 30 pers bakom och på scen... Hur är det rimligt? Konkurrensen är ju inte direkt hård kl 03.00 på en måndagsnatt, eller hur?

Sen sa Elisabeth Gunnars att det inte är planderade hyreshöjningar för Berga Teater. Det visade sig vara ren lögn.. Det är det visst. För alla, men framförallt för barnen och ungdomarna i Bergagårdens Teater.
Här är hyreshöjning på nästan 200%. Detta för att vi blir av med det 11 år gamla avtalet som gav oss några fria timmar. (I siffror blir det en ökning på ca 35.000 kr) Det är dock snabbt räknat på en schablon.
Sen kan vi lägga in tankenöten att Bergagårdens Teater och Berga Teater drivs båda av Österåkers kommun. Det är alltså bara skattepengar som byter "ägare" inom samma "företag".. Är inte det sjukt?

"Österåkers ska bli bästa ungdomskommunen!" Det säger Elisabeth stolt så fort hon får chansen... Ja vad bra! Börja med att inte höja hyran för den just nu ENDA existerande teaterverksamhet som finns för just ungdomar i kommunen!

Sen har det beslutats att det ska bli en repscen i gamla Berga Idrottshus.. Ja det är ju bra. Då kan man ju rita upp scenen med rätt mått. Men problemet kvarstår. Var ska denna dekor man ritar upp på gympagolvet byggas? Den kan inte bygga där, för det går inte att få ut den sen genom dörrarna. Så.. Då återstår idag bara teatern... Sorry.. Men problemet är alltså kvar.
"Bygg inte så står dekor" är svaret man får.
Ja.. Alltså.. Är det en begränsning vi ska ha? Vi har en A-Scen! Ska vi inte få använda den till dess fulla potential? Vad är då poängen med att ha den alls? Om jag inte kan sätta upp vad jag vill som lokalen tillåter så kallar jag det för snudd på censur. Kommunen ska väl stötta och hjälpa? Inte tvärt om? Var tog den tanken vägen?

10 kommentarer:

  1. Bra skrivet. Jag tror att de ser stora fina "privata" uppsättningar med pompa och ståt som drar in pengar. Ungdomarna blir än en gång undanpetade och det är tydligt att t.o.m. föreningarna, som förr var lite premierade, nu får lida.

    Nya fina strateger och nytänk har nu bara blivit en elakartad farsot som med tiden kallas "den stora kulturdöden".

    Av med skyddslapparna och öppna istället upp för ungdomar och föreningar. Teaterintresset får man inte bara av att se storslagna verk av Norén, det behövs ung teater och eldsjälar som revygängen. Dessa kommer tappa allt intresse om detta fortsätter, eller så har de inte råd!

    SvaraRadera
  2. Enligt den svenska principen (syster till svenska avundsjukan och svenska modellen) ska det kosta lika mycket för alla - alltid.

    All debitering ska av elenergi ska baseras på sämst producerad kWh exempelvis.

    Kompensation skriker fackets representant!" Då någon får för mycket semester måste ju detta kompenseras genom att vederbörande får antingen lönepåslag eller extra ledighet.

    Skatt däremot är härligt så länge grannen betalar Osv.
    Det ska ju självklart vara gratis inträde för högbetalda yrkeskommunalpolitiker och att de ska tilldelas kunglig plats. En stackars arg GB-gubbe får däremot plikta för att han engagerat arbetar på mest obekväma arbetstid som möjligt för att iordningställa sin föreställning.
    Puts&Kråm
    Den lätt ironiske BRW

    SvaraRadera
  3. Ja herre gud.. Inte är det morgondagens vuxna man ska jobba med om man vill ha bra betalt. Det är ju bara allas framtid...

    SvaraRadera
  4. Varför nämner inte Elisabeth Gunnars (Fp) att även Filmstudion eventuellt ska vara i Berga teater fr.o.m. vårterminen 2012?

    Det kan bli trångt den dag de eventuellt flyttar dit, med tanke på alla föreningar som ska rymmas där enligt hennes artikel. Enligt min beräkning skulle Filmstudion med nuvarande kommunaltaxa betala 220 kronor i hyra /timme x tre timmar/filmvisning = 660 kronor, 660 x 22 filmvisningar (onsdagar och torsdagar) = 14.520 kronor.

    Höstterminen 2010 betalade Filmstudion 80.000 kronor till Folkets Hus (S) dvs. 65.480:- mer än 14.520:- , och det är anledningen till att KUN har beslutat att återigen ge anslag för att de ska kunna fortsätta bedriva sin ideella verksamhet genom visning av kvalitetsfilm på biografen Facklan.

    En flyttning av till Berga Teater borde fungera under förutsättning att lokalen repareras, byggas om samt utrustas med modern teknik och biografstandard.

    SvaraRadera
  5. Eddie: Jag har inget emot att tekniken uppgraderas. Det har ingen annan förening emot heller, som jag har pratat med. Att filmstudion ska in på teatern vet jag om, och det är bra för föreningen, men dåligt för alla teaterföreningar. Det blir som sagt trängre med tider då. Men det är ett mindre problem. Det som är problemet är att man skiter konsekvent i vad föreningarna vill och tycker. Igen.... och igen... och igen.... Filmsudion får i realitet en kraftig minskning av hyran med flytt till teatern. Medan Bergagårdens Teater och ungdomarna där får en rejäl höjning...

    SvaraRadera
  6. Magnus:Det är inte alls klart att Filmstudion ska in på teatern! Mycket återstår att klara ut och det blir inte heller klart till vårterminsstarten 2012 enl. kommunens pressmedd.

    SvaraRadera
  7. Ny teater och kulturcentrum i Österåker
    Österåkers kommun satsar 10 mkr för att bygga om Berga teater. Det är den
    första delen av det nya kulturcentrum för teater, musik och dans som
    planeras i centrala Åkersberga.
    Berga teater är en av de större teatrarna i Stockholms län med en s k A-scen för
    stora uppsättningar. Nu byggs salongen om till modern standard med en sluttande
    del och en del som går att möblera flexibelt med t ex matbord.
    – Det kommer att bli en teater i klass med Stockholms Stadsteater, värd att resa hit
    för, menar kulturstrateg Carl Oscar Törnros.
    Ny teknik som gör det möjligt att visa film i HD-kvalitet med högkvalitativt ljud
    ligger också i planerna. En repetitionsscen, ett musikhus och en dansstudio håller
    på att ställas i ordning i närbelägna lokaler.
    - Detta är helt i linje med vår ambition att stärka Österåkers fritidsutbud ytterligare
    och är väldigt efterfrågat av Österåkersbor och föreningar, säger Michaela
    Fletcher Sjöman (M), Kommunstyrelsens ordförande.
    Teatern och kulturcentret ska vara öppet för föreningar, musikskolor och andra
    som vill bidra till att utveckla kulturutbudet i Österåker. Ombyggnationen av
    teatern påbörjas i augusti och slutförs i februari 2012.
    För mer information:
    Carl Oscar Törnros, kulturstrateg, tel 08-540 810 45.
    carl.oscar.tornros@osteraker.se
    Michaela Fletcher Sjöman (M), Kommunstyrelsens ordförande, tel 08-540 810 69.
    michaela.fletcher.sjoman@osteraker.se

    SvaraRadera
  8. Det är alltid roligt att du klipper och klistrar vad andra säger Eddie.. Men vad anser du själv?
    C-O säger att "Den blir en teater värd att resa till."...
    Jag har väldigt svårt att tro att det handlar om du sitter på en stol på golvet eller på en läktare om det avgör min lust att åka till berga teater eller inte. Jag tror det har att göra med vad som händer på scen som är det intressanta, eller vad säger du? C-O har en bra tanke och vill Österåker väl. Men det ÄR INTE det bästa för Berga Teater att bygga läktare.
    Frågar man Club - 96, ÅkersbergaRevyn, Revy Obscen, Bergarådens Teater, Danshuset så är svaret detta:
    Teknisk utrustning? JA!
    Nya stolar? JA!
    En större foajé? JAAAAAAA!!!!
    Men det gör man inte här. Man gör den trängre och sämre på alla sätt istället..

    SvaraRadera
  9. Ovanstående källa:http://osteraker.se/externwebb/upplevaochgora/arkivuog/uognyheter/nyteaterochkulturcentrumiosteraker.5829.html är en kopia av en PDF-fil innehållande pressmedd. från kommunens egen hemsida.

    Jag har inga som helst svårigheter att tro att det handlar om du vill acceptera att sitta på en enkel vanlig stol på ett plant golv. Eller på ett lutande golv med gradänger från filmduken till projektorrummets vägg mot salongen med sköna biograffåtöljer i en lokal med god akustik om du ska se kvalitetsfilm.

    Glöm inte heller bort att den snabbast ökande och kulturintresserade befolkningsgruppen i kommunen är 65+

    SvaraRadera
  10. Jag är så jävla trött på begreppet Kvalitétsfilm... Vem fan bestämmer vad som är kvalité inom kulturområdet? Det gör väl betraktaren och ingen annan! Det som är konst för en annan är skräp för mig.. Och tvärt om...

    Suck... Ja ja.. Det var ett litet galla-kräk som inte hade med ämnet att göra egentligen...;)

    SvaraRadera