torsdag 5 maj 2011

Gör det ont utan tabu?

Jag har ett problem. Jag problem med ett fenomen som kallas tabu. I de exemplen jag tänker rada upp så har vissa av ämnen stora tabu-lappar rakt över ämnet. Ibland är det bara ett försök att då saker att låta bättre än vad det egentligen är...

Köp 3 betala för 2?
När jag fick veta att en bekant skulle adoptera sa en annan, lite närmare vän, till mig:
- Jasså? Ska de köpa en unge? Kul för dom!
Min första reaktion var att tokgarva åt det han sa. "köpa en unge"... Det var för mig ett elakt och bitande uttryck för adoption, och därför också roligt. Som jag, Stefan och Erik ofta säger: "It's funny ´couse in's true!"
Jag är ju sådan som person. Jag älskar tabufarlig humor.
För det är ju faktiskt precis just det! Det man faktiskt gör är ju att, om man hårddrar det, man köper ett barn. Det kostar ofantliga summor som ofta kräver banklån för att kunna skaffa sig ett barn på detta sätt. Varför blir då folk så bestörta när jag och min vän kallar det för detta?
"Men så kan du ju inte säga!"
Varför inte det undrar jag? Varför får jag inte säga att det är sanktionerad människohandel? Vad är det som gör så ont i det?

Om jag och min fru skulle hamna i en situation där vi verkligen VILL ha ett barn till, men att den normala vägen av någon anledning inte fungerar längre, ja, då skulle jag inte ha några problem att köpa en unge. Förutsatt att jag fick banklån då förstås. Jag skulle älska den som det var mitt biologiska barn. Inte svårt någonstans!

Som ett PS skulle jag vilja säga att för övrigt är det sjukliga intervjuer och detektivarbeten och grävande i privatliv som föregår när någon vill adoptera. Det är vansinne! Kränkningen är helt galen! Men vem som helst får när som helst knulla fram en unge utan att någon höjer på ögonbrynen.
Kan inte forskningen ta fram en slags kran på kuken och äggstockarna. Så får man genomgå samma process som adoptivföräldrar innan spermier och äggen släpps på... En föräldrarlicens helt enkelt.

Sen har vi alla företag som jobbar med eller mot barn. Det är alltså allt från privata dagis och skolor till manegers och produktionsbolag i nöjesbranschen. De har en sak gemensamt. De utnyttjar barn. Stenhårt. Återigen Sanktionerad utnyttjande av minderårig.
Jag och min vän Stefan satt och kollade in ett manegerbolag som vände sig till unga. Han började kolla upp dem på Facebook för att se vad det var för några människor.
"Vad är det för företag det här? Vad sysslar dom med?"
"Utnyttjande av barn", svarade jag.
Han reagerade precis som jag gjorde angående adoptioner. Han började garva. Han började garva av samma anledning som jag.
Här har vi en länk från DN.se som visar på när det blir så uppenbart att jag har rätt..

Inte att utnyttja?
Sen har vi företag som inte står för vad de håller på med. Som utnyttjar unga människors köpkraft för att få pengarna att rulla in.
Vi snackar om tidningar som Frida och Vecko Revyn.
På fullaste allvar sa chefsredaktören på Frida i en debattpanel på TV för ca 10 år sedan (Jag kommer ihåg det så väl, men inte exakt vilket program det var eller vad ämnet handlade om egenligen) att:
"Frida vänder sig till ungdomar i 16-20 års ålder."
UP YOURS! säger jag.. I helvete heller! Det finns inte en 20 åring som läser Frida, vad jag vet! Det är snarare 10-14 som läser denna tidning!
Vecko Revyn samma sak. De säger att de har en målgrupp på 16 år uppåt.. HAHA!! Humor!
Så.. Snälla.. Varför kan ni int bara stå för det ni gör... Jag skulle vilja kalla det; Passivt utnyttjande av minderårig.. Tills någon ger mig en bättre etikett.

Sen, efter att ha kollat på Uppdrag Gransknings senaste avsnitt om Arbetsmarknadsåtgärden Fas 3... De kallar det inte för jobb. För det får det inte vara. Det får inte konkurrera med ett riktigt arbete. Som exempel så var det ett gäng som hade som uppgift att måla om och renovera köksstolar som det inte var ett dugg fel på. Bara för att ha något att göra. Regeringen kallar det för Sysselsättning... Kom igen! Det är VUXENDAGIS!!! Att det ska vara så svårt att säga högt...

Sen så hörde jag på intervjun som de gör med Arbetsförmedlingens Generaldirektör Angeles Bermudez-Svankvist gång på gång ducka för frågorna och inte svara. Jag tror inte hon svarade korrekt på en enda fråga. På en fråga ljög hon rakt ut! Byt jobb, SOPA.. Eller nej.. Ta en Fas 3 sysselsättning istället och gå till ett vuxendagis. Där kan du få damma av trädgårdstomtar och måla dominobrickor tills du spyr!
Hade jag vågat, utan att bli kallad rasist och kvinnohatare, hade jag sagt att det här är en orsak till att jag är emot inkvotering på arbetsmarknaden...
En undersökning visar att kvinnliga chefer upplevs lite bråkigare.. Tja.. Jag ska inte spinna vidare på det, jag kommer bara hamna i onåd hos mina feminist-stinta vänner då..;)

Så.. Nu fick jag ur mig det också.. Vad skönt det är att få kräkas samhällskritik ibland.. Sen säger många att det inte är roligt med politik.. Det är ju underbart roligt.. Men jag blir ofta lite arg... Som ni kanske förstått vid det här laget...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar