måndag 9 maj 2011

Expressen pissar på rättsäkerheten

Man kan tycka vad man vill. Tro vad man vill. Man kan nästan säga vad man vill. Det finns då vissa saker som kan klassas som hets mot folkgrupp om det vill sig illa...


Men det är jag. Privatpersonen. Expressen och alla andra medier har ett ansvar. De når ut till ett helt lands befolkning. 


Ola Lindholm är åtalad för narkotikabrott. Ja.. Som sagt. Man kan välja att tro hans historia eller tro på Britta Svensson på Expressen. För hon har ju uppenbarligen bestämt sig. Han är skyldig. Det framgår i all tydlighet i hennes Krönika. 


Det Britta Svensson tycker är så hemskt är bla detta:


Han skriver tex på kamratWebben för att lugna alla barn som undrar vad det är som händer med en av deras idoler.
"Jag kommer att hamna i rättegång och bli anklagad för att ha haft narkotika i kroppen. Men som jag har sagt tidigare så är jag oskyldig".


Sen så fortsätter hon och citera honom med: Sen föreslår Lindholm att om barnet som läser detta känner sig orolig, så ska han eller hon "prata med en förälder eller någon annan vuxen du litar på".


Ja? Vad är det som är så fel med detta då? Till barnen har han ju ett betydligt större ansvar att svara på deras frågor än han någonsin kommer ha till dig eller någon annan på din tidning. 


Britta undrar: Vad ska vi säga till barnen? 
Ja... Britta... Vad sägs om sanningen! Sopa! 


Du kan med gott samvete säga:
"Det är några som tror att Ola tagit narkotika och några som inte tror det. Nu ska de ha en rättegång för att ta reda på vem som har rätt. Om det är så att Ola har tagit narkotika så kommer han få böter. Har han inte det så slipper han det. Vem som har rätt och vem som har fel vet vi inte ännu. Det måste rättegången ta reda på....


Var det så svårt?!


Istället så skriver Britta: 
"Jag får ingen rätsida på vad han anser om sitt ansvar för de barn som fram tills nyligen litade blint på honom."


Vad är det du inte fattar? Han ÄR inte dömd i en rättssal. Han är åtalad! Vad hände med Expressen och Britta Svenssons känsla för rättssäkerhet? Oskyldig till motsatsen bevisad? Är det ett begrepp ni hoppade över när ni läste juridik på högskolan? För jag hoppas det finns en sådan kurs även för er yrkeskår?


Av det jag kan läsa i Aftonbladet så känns det som en mindre häsxjakt och mer av klassisk journalistik. Det verkar inte vara lika galet... Jag vet inte vad det är ni hoppas på att vinna, Expressen? Men mig som läsare har ni förlorat...


Uppdaterat: Stefan Wiktorin har nu även skrivit om detta. Bra läsning...;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar