fredag 6 maj 2011

Äpplen, päron och dumhuven

Vad är vi så rädda för? Jag blir tokig! 
...och poängen är?
I Sverige är det olagligt med s.k. Prickning. Det är den mildaste formen av kvinnlig könsstympning. Varför det är olagligt är ju en självklarhet för många. Det är barbari och en grov kränkning av den lilla flickan som ligger och skriker på bordet.
Alla med så här långt? 
Men om jag nu hänvisar till denna artikel på DN.se där Gunnar Göthberg, som är ordförande i svenska barnkirurgisk förening säger att det är en MINDRE ingrepp än manlig omskärelse. 
Jag ska saxa ut det som jag uppfattade som viktigaste i artikeln:
___________________________________________
Daniel Jonas är omskärelsen en stor del av hans judiska identitet.
– I min värld ska man inte göra uppdelningen sekulär eller religiös. För mig är judendomen en etnicitet, ett sätt att leva där religionen kan ses som basen. Genom omskärelsen för man in barnet i den här gemenskapen.
In i gemenskapen med dig!
– Om omskärelse skulle förbjudas så skulle vi från den judiska församlingens sida förmodligen ta upp det som ett diskriminerings­ärende. För mig är det en självklar rättighet. Men det betyder ju inte att jag har några som helst synpunkter på hur andra gör. Jag vet att det finns judiska föräldrar som inte vill omskära sina söner, men det innebär inte att vi på något sätt utesluter dem från vår gemenskap.
____________________________________________
Ser ni hur han pratar omkull sig själv?
"Genom omskärelsen för man in barnet i den här gemenskapen."
Sedan bara några rader ner:
"Jag vet att det finns judiska föräldrar som inte vill omskära sina söner, men det innebär inte att vi på något sätt utesluter dem från vår gemenskap."
BESTÄM DIG!
Inte en kränkning?
Det som irriterar mig är inte bara att för-sidan inte kan bestämma sig. Det som stör mig mer är att det är alltså INTE okej enligt svenska lag att omskära kvinnor med ens den minsta formen, prickning. Men det ÄR okej att göra ett grövre ingrepp om det sker på män... 
Whaaaaaaat!?
Jag gillar inte heller när judar och väldigt många andra blandar äpplen och päron. Sen NÄR blev judendomen en egen "ras"? Det är en religion! Jag och du kan, om vi vill, konvertera till judendomen när vi vill! Det krävs lite bibelstudier säkert och anpassning av seder och så, men och? Det går!
Daniel Jonas säger att han anser att judendomen är en etnicitet. Okej.. Det betyder alltså detta, enligt Wikipedia: 
Etnicitet, tillhörigheten till viss ethnos, betyder tillhörighet till en grupp av människor med gemensamt ursprung och egenskaper. En folkgrupp eller etnisk grupp är biologiskt självreproducerande genom högre eller lägre grad av endogami, det vill säga gifte inom gruppen.

Det innebär alltså med min tolkning att Daniel Jonas har fett fel! Hans argument håller inte.
Att skära bort en bit hud på sina barns könsorgan är inget annat än att försöka tvinga in barn i att bli jude eller muslim. Det är alltså helt förkastligt enligt mig.
Jag är emot att döpa barn under 15 år också. Tycker även det är 
sjukligt påtvingande av värderingar barnet kanske senare i livet inte alls vill förlika sig med. Men omskärelse är värre.

2 kommentarer:

  1. Bra skrivet - kan inte annat än hålla med!

    Vissa menar till och med att man måste göra det när barnet är så litet eftersom det inte hade gått med på att göra ingreppet när det är äldre, men det är ju precis det som det hela handlar om - att man tvingar in barn i en "gemenskap" utan att de själva har något att säga till om.

    SvaraRadera
  2. Min diskussion med judisk bekant resultera i att hans enda svar är att :Ingen gnäller över att få en Rabbins fysionomi! MEN, alla vill inte leva som Rabbiner elr präster :( :( :( Jag blir så ARG

    SvaraRadera