tisdag 29 mars 2011

Religulous

Alltså... Nu har jag funderat länge på problematiken med religion... Jag får inte ihop det riktigt.

Mina seriösa funderingar har alltid haft sina ups and downs.
På Söndagsskolan när jag var 6-7 år och bode i en by på 650 invånare så hade jag inte fått mitt kritiska tänkande ännu. Det innebar att jag svalde allt de sa. Jag var sängvätare och när diakonerna i kyrkan fick reda på detta så sa de till mig:
"Be till Gud och be om syndernas förlåtelse så kommer du sluta kissa i sängen."
Så enligt dessa tanter hade jag alltså hunnit med att synda redan innan jag var född, eftersom jag aldrig varit torr på natten sedan födseln. Intressant, eller hur?
Behöver jag säga att jag inte slutade hur mycket till Gud jag än bönade?
Det som fick mig att sluta dock en Kiss-o-matic 2000. D.v.s en koppartråds vävd matta som var stenhård under lakanet. Den var kopplat till ett flyglarm som väckte hela grannskapet så fort det kom lite fukt på mattan.
DEN fick mig att sluta i kombo med att man ville bli av med skammen att man inte kunde hålla tätt. Det hände för övrigt 1,5 år efter att jag tappat tron på en Gud.

Näst gång var när min nära vän Micke kläcker ur sig på en religionslektion:
"De säger att Gud är allsmäktig. Men det går inte. För Gud kan inte skapa ett hav tillräckligt stort så Gud inte kan dricka upp det. Han kan inte skapa en skog som är så hög att han inte kan se över den."
Det här var en sådan här fin tanke från en människa som i vanliga fal spenderade ca 30% av sin hjärnkapacitet på skolarbete och lektioner. Men här hade han tänkt till!

Sedan följde en lång tid i mitt liv när jag inte tänkte nämnvärt mycket på religion. Jag konstaterade mest att det inte gav mig nått och att de som var troende fick väl vara det om det hade lust. Jag hade bara bestämt mig för att om man underkastar sig än Gud så är det p.g.a lathet. Det är ju så mycket enklare att inte behöva tänka själ.
"Det står i Bibeln, så jag behöver inte ha egna funderingar"
"Jag gör som pastor säger, annars är det att synda. Han har ju dirketkontakt med Gud."

Mina argument har alltid funnits för att det är blaha-blaha. Som Johan Glans sa i en stand-up.
"Jag önskar att Gud skulle komma ner och bara snacka lite. Så man visste"
Eller som min stora idol Eddie Izzard:
"Om Gud fanns så skulle Hitler aldrig fått komma till makten." I hans senaste show Stripped så började han med att utmana Gud.
"Om du finns. Kom ner nu! Kom ner nu så ska du få på nöten".... Det kom ingen Gud.

För några år sedan såg jag "Bible Camp". En mycket bra dokumentär om hur föräldrar skickar sina barn på sommarläger med den enda tanken att de ska hjärntvättas till att bli bokstavstroende idioter.
Här är Harry Potter djävulens påfund och JK Rowling är satan i klänning... Alla bögar ska utrotas och.. Ja ni hajjar... De visade bönemöten i Megakyrkor som tar lika många besökare som Globen... Jag blev seriöst rädd.

Sen såg jag Religulous för 2 dagar sedan. Här försöker komikern Bill Maher ta reda på varför massor av kristna tappar allt kritiskt tänkande.
För det gör man om man ska tro på det som står i Bibeln. Skillnaden mellan vetenskap och de som söker sanning i Guds bok är just att i Vetenskap så är det någon som kommer på en teori och sen går det ut på att hitta motbevis. Motbevis som gör att teorin faller. När man sen inte hittar motargument, ja först då anser man det vara sanning.
Men med religion är det tydligen inte så. Då tar man vad som helst som sanning. För det är ju Gud och Gud ljuger inte. Han hittar inte på något som inte är sant!
Okej.. låt oss räkna upp en del saker som är helt.... bakom...

Hela moses-grejen!
En talande brinnande buske... Hej och hå! Vilken drog gick han på och finns det nått till mig?
10 budorden är inget nytt! De är bara massa uppstaplade "bondförnuft-meningar"
40 år i öknen?
Sen regnar det mjöl och vatten kommer ur berget när han knackar med käppen... Alltså va fan!
Jesus går på vatten (Jag säger som en präst jag känner: "Det gäller att veta var stenarna ligger under ytan")
Sen har det väl regnat så hela jorden täcktes.. Vart är det vattnet nu? Eller grodor och gräshoppor och allt möjligt som ramlat från himlen.
Jag kan räkna upp hur många saker som helst. Men jag orkar inte helt enkelt.. Det tar för lång tid.

Det som jag tycker är intressantast är just hur man tappar allt kritiskt tänkande. Hur man bara köper det hela med Adam och Eva och talande ormar, men inte köper att Scientologerna tror att vi kommer från rymden... Vad är det som säger att de är ute och cyklar mer än ni?
Vad är det som säger att Tomten inte finns med att Jesus botade dödssjuka?

Jag tror hellre på Jultomten för han är i alla fall snäll och trevlig med barn. Gud skapar svält och nöd. Kör över Japan med flodvåger och skakar sönder städer... Nej tack! Jag klarar mig...

Stolt ateist...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar