onsdag 7 december 2011

Hur anställningar kan gå till

Jag tänkte berätta lite hur det gick till när jag sökte tjänsten som Chef för Kulturknuten i Österåkers kommun.

Historia
Det började för några månader när min nuvarande chef såg en annons på siten offentligajobb.se.

Annonsen var för en helt ny tjänst som hette "Chef för Kulturknuten". Tjänsten skulle ha hand om alla hus som infår i Kulturknuten. Bokningar av lokal, utveckling av verksamhet tillsammans med berörda parter. Få in hyresgäster i rephuset, c-huset m.m. Tjänsten hade personalansvar för 2-3 anställda. (Luddigt att man inte visste exakt)
-"Magnus. Kolla in den här tjänsten. Den skulle passa dig." sa min chef. Jag tittade på henne lite leende.
-"Vaddå? Vill du bli av med mig, eller?"
Hon skrattade lite. Nu vet jag att hon skulle få grymma problem om jag försvann på kort sikt, men jag tror att i det långa loppet så skulle de överleva utan mig. Mitt jobb på Bergagårdens Teater skulle tas över av någon annan som säkert skulle klara av att förvalta mina visioner och komma med egna. Men men. Nog om det.

Det var snabba papper som gällde för att få in en ansökan i tid. Tidsfristen höll på att gå ut, jag hade bara en dag på mig. Den var snålt tilltagen till att börja med. Den var öppen för ansökningar endast i två veckor. Det är väldigt lite. Varför det?
Tillträde var redan 1 oktober. Som sagt. Snabba papper, då det här var i typ september jag sökte.

In med ansökan.. Sen... tyyyyyystnad..... Ingenting hände.

Nu kommer då ett avsnitt med rykten och ord från källor jag inte tänker avslöja. Källorna är allt från chefer i kommunen till medarbetare på olika nivåer.

Obekräftade men trovärdiga händelser
Jag fick efter ett tag höra att det var naturligtvis en tjänst som var tänkt till en redan befintlig person. Man var pga anställningsregler gå ut med en annons och gjorde det då så tyst och så lite man kunde. Bara det lagen krävde, så att säga.
Sen kom det information till mig som sa att detta hade slagit "hus i helvete" uppe bland en del tjänstemän, men framför allt den politiska oppositionen hade blivit en aning sne när de inte visste om att denna tjänst var på väg att skapas.
Det hela försenades länge. Så... Det hände ingenting på ett par, tre veckor.
Alla jag pratade med under denna tid sa samma sak. "Han" har fått tjänsten. Det är redan klart, som vi egentligen alla redan visste.
Det blev inte bättre av att det kom ut i lokala media att tjänsten var tillsatt. Reporten hade inte gjort en ordentlig faktakoll och blandade ihop vad det var som tjänsten innebar. Han hade t.om. fel på titeln, enligt mina källor. Har inte läst artikeln själv. Men i vilket fall som helst så stämde det inte. Rent formellt i alla fall.
För det som hände var att jag blev inkallad till intervju.

Arbetsintervju
Jag ligger en tisdagskväll och håller på att läsa saga för min son. Det är läggdags för honom. Då ringer min mobil. JAg förbannar mig själv för att jag inte stängt av ljudet. Men när jag tar upp mobilen och ser att det är "okänt nummer" så KAN jag inte låta bli. Jag blir så nyfiken att jag dör om jag inte svarar. Det KAN ju vara jobb som jag inom nöjesbranschen inte har råd eller vill säga nej till...;) Så jag svarar.
-"Ja, det är Magnus"
-"Hej. Jag heter Elisabeth Johansson och ringer från Österåkers kommun. Jag är Förvaltningschef här på Kultur och utbildning. Du kanske vet vem jag är?
-"Ja, vi har träffats ett par gånger på en del möten."
-"Du har ju sökt tjänsten som Chef för Kulturknuten och undrar om du vill komma på intervju."
-"Ja visst. Självklart!"

Vi bestämmer att jag ska komma på fredagseftermiddag till Alceahuset.

Alla jag pratar med om det blir väldigt förvånade då de alla trodde att tjänsten var tillsatt till "HAN"... (Nej, jag tänker inte avslöja vem innan det är offentligt)

Jag kommer dit. Vi möts i foajén och går upp till ett konferensrum efter att jag fått kaffe.
Med på mötet var... ingen.... Ingen representant från något som helst fackförbund.. Det var bara jag och Elisabeth.. Detta förvånade mig.
Vi pratade länge. Hon ställde massa frågor om mig och min historia. Sedvanliga frågor som brukar ställas på arbetsintervjuer.

Sedan efter två veckor så får jag svaret från henne via telefon att jag inte fått tjänsten. Men hon vill inte säga vem som fått den då inga papper var påskrivna ännu.

Nu undrar jag.. Är det inte policy att det ska vara med en representant från facket när man anställer chefer?

Rykten igen
Under tiden som jag gick omkring och väntade på besked om jag ens skulle få komma på intervju så fick jag av mina källor veta detta:
"HAN" som var tilltänkt till tjänsten kommer få den. Sex personer hade sökt. Endast 2 var kallade på intervju. Jag och en kvinna. Alltså inte ens "HAN"...
Ytterligare ett rykte var att det var ettapp ett av en liten kupp.
Ettapp två var att ta över mer och mer verksamhet. Att i slutändan kommer "HAN" styra även över Bergagårdens Teater och min nuvarande tjänst. Att "HAN" skulle även ta över hela Bergagården.

Så jag undrar.. Finns det någon sanning i detta och har anställningsförfarandet gått rätt till av tjänsten?

PS. En annan intressant detalj är att det finns ingenstans på hemsidan som berättar vad Kulturknuten är för något. Jag som medborgare i kommunen skulle inte fatta någonting. Det enda jag hittar är att det nämns på ett ställe. HÄR!

3 kommentarer:

  1. Mycket märklig historia. Ska bli intressant att se hur den utvecklar sig.

    Inte för att det du skriver inger något hopp, men jag tror du skulle vara klockren för jobbet. ;)

    SvaraRadera
  2. Tack Christer!
    Hon sa att jag gjorde ett bra intryck.. Men det räckte inte... Sen om det beror på någon piska uppifrån, det kan man bara spekulera i...

    SvaraRadera