måndag 12 maj 2014

Radio Österåker skiter i demokratin

Jag sitter med min dotter i knät och läser Kanalen. En lokaltidning i Österåker, Åkersberga.
Så ser jag en liten, liten, liten rädd notis i vänstra spalten på en sida att Radio Österåker ska arrangera en EU-debatt i Åkersberga Centrum som de även tänker direktsända på deras frekvenz 103,7. Den 10 maj kl. 13.00-15.00. Det var onsdag när jag läste notisen.

"Jasså", tänker jag och ser att det kommer vara representanter från Allianspartierna och Sossarna. Var är Vänstern, Miljöpartiet och Piratpartiet tänker jag.
De som ska vara med enligt notisen är:  Arba Kokalari (M), Lotta Håkansson Harju (S), Robert Hannah (FP), Hans Lindqvist (C) och Ebba Busch Thor (KD).

Jag ringer till Piratpartiets ansvariga för Stockholm, Erik Lönroth, och berättar vad som är på gång. Han frågar om jag kan få in oss där. Jag svarar att jag är ganska säker på det, eftersom det är EU-debatt och vi har 2 mandat av 20.... Jag tänkte att de bara glömt bort oss helt enkelt.
Erik säger att Piratpartiets 1 på listan Christian Engström som sitter i parlamentet redan gärna kommer på debatten. Jag får ett mail av Christian själv som bekräftar det.

Jag ringer till Radio Österåker... Jag har funderat ett tag på om jag ska hänga ut namnet på personen som jag pratade med, men beslutade mig för att om det är viktigt för er att veta vem det var så är det bara att ringa dem så vet ni...

Han svarar fört inte, men ringer upp mig en stund senare. Jag berättar att Piratpartiet gärna kommer på debatten. Jag tar för givet att vi ska vara med. HA! Det var ju dumt av mig.

"Nej. Det går inte. Vi har beställt sex bord redan," säger personen. Vi kallar honom för X.
"Okej. Beställ ett bort till."
"Nej men alltså det går inte. Det är beslutat att bara ta med partierna som redan sitter."
"Vad bra," säger jag. "Piratpartiet fick 7,1% och har 2 mandat i EU, så när ska vi vara på plats?"
"Nej men alltså, av de som sitter i Kommunfullmäktige. För att slippa få med SD," säger X och jag hör att han börjar bli lite stressad.
"Men snälla X. Det är EU-debatt! SD är inte med i EU. Alltså hade det inte varit ett problem!"

Jag kommer ingenstans med det här samtalet märker jag. Det är betongvägg.
Det är väldigt odemokratiskt och helt vansinne att jobba så. SD sitter inte i EU. Det är inte ens kommunala politiker som ska debattera! Det är ju bara ett svepskäl och efterkonstruktion från X och Radio Österåker som helt glömt bort Piratpartiet eller rent enkelt hoppats att vi inte skulle märka det.

Radio Österåker har inte heller skrivit på deras hemsida vilka som sitter i styrelsen. Det är tydligen hemligt...


SKÄMS! Gör om och gör rätt! Vi kräver en ny debatt där Piratpartiet är inbjudna! Tänkt till även hur ni ska göra i augusti om ni tänker arrangera riksdagsdebatter. SD sitter i Riksdagen... Just saying... 

1 kommentar:

  1. Haha.. Ja. Inför 2010 års kommunalval ja! Känns inte så relevant inför 2014 års EU-val.... Snälla! Kom in i matchen!

    SvaraRadera